Nasza strona wykorzystuje cookies ("ciasteczka")
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii by strona działała prawidłowo oraz w celach statystycznych.
W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies. Korzystanie z niniejszej strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.
Ubezpieczenia społeczne
System emerytalny
Prawo pracy
Ubezpieczenia społeczne System emerytalny Prawo pracy

Czy łatwo jest utworzyć pracowniczy program emerytalny

2013-01-22

Obecnie, po ponad 12 latach praktycznego funkcjonowania pracowniczych programów emerytalnych (PPE), doświadczeń praktycznych ponad 1250 funkcjonujących oraz w sytuacji gdy mamy już kilkudziesięciu potencjalnych usługodawców PPE w postaci towarzystw ubezpieczeń na życie, pracowniczych towarzystw emerytalnych oraz towarzystw funduszy inwestycyjnych, to utworzenie PPE z punktu widzenia formalnego jest łatwą sprawą. Wystarczy wybrać usługodawcę i poprosić go o przygotowanie umów. Następnie pracodawca najpierw musi zawrzeć umowę zakładowa z reprezentacją jego pracowników. W przypadku gdy działają u danego pracodawcy związki zawodowe to one stanowią tę reprezentację z mocy prawa. Następnie pracodawca musi zawrzeć umowę o zarządzanie z podmiotem zarządzającym. Potem zarejestrować PPE w Komisji Nadzoru Finansowego i można zacząć oszczędzać na dodatkową emeryturę. W praktyce jeśli pracodawca jest zdeterminowany to od pomysłu do pierwszej składki wpłaconej do programu może minąć nawet tylko 3 miesiące. Chociaż może też się zdarzyć proces tworzenia PPE trwający kilkakrotnie dłużej.


Umowy zawierane w ramach PPE nie są zbytnio skomplikowane. Obowiązujące przepisy dają właściwie małe pole manewru pracodawcy, gdyż umowy przede wszystkim muszą być zgodne z postanowieniami ustawy o PPE. Natomiast w praktyce najważniejsze kwestie to oczywiście wysokość i sposób określenia składki podstawowej opłacanej obowiązkowo przez pracodawcę, forma samego PPE, dostępne opcje inwestycyjne oraz koszty związane z zarządzaniem aktywami PPE. Powyższe to cztery najważniejsze obszary z jednej strony do negocjacji między pracodawcą a reprezentacją pracowników, jak też w części między pracodawcą a podmiotem zarządzającym. Z punktu widzenia pracowników wszystkie powyższe kwestie są bardzo istotne.


Następnie program musi zostać zarejestrowany przez Komisję Nadzoru Finansowego. Sama procedura rejestracji programu, jeśli pracodawca jest dobrze przygotowany, czyli do wniosku o rejestrację zostały załączone wszystkie wymagane prawem załączniki, a umowy składające się na program są standardowe to proces rejestracji jest kwestią kilku tygodni. Jednakże każde uchybienie formalne albo nieprecyzyjny zapis w umowach składających się na PPE to zwykle kilka dodatkowych, dodajmy straconych, zwykle z punktu widzenia interesów uczestników PPE tygodni. W przypadku wykrycia przez organ nadzoru błędu we wniosku lub umowach, procedura rejestracji nie jest już formalnością. Zdarza się, że umowa zakładowa nie zawiera wszystkich postanowień wymaganych przepisami albo zawiera postanowienia niejasne, co prowadzi do wezwania przez organ nadzoru do usunięcia nieprawidłowości, a zarazem wydłuża procedurę rejestracyjną.

Stan prawny: 22 stycznia 2013 r.

Autor: dr Marcin Wojewódka, radca prawny Kancelaria Prawa Pracy "Wojewódka i Wspólnicy" Sp.k.

 

Zapisz się na nasz mailing
Poleć znajomemu